HR

3 tips voor hybride managementstijl

In tijden waar wij wel samenwerken, maar niet samen werken

3 tips voor hybride managementstijl

Sinds 2020 is de werkomgeving van de meeste werknemers flink veranderd. Van vijf dagen naar kantoor naar een hybride setting waar men een paar dagen thuis en een paar dagen op kantoor werkt. Volgens cijfers van het CBS uit 2021 is te zien dat ruim 30% van de werknemers in het mkb hybride werkt. Van de mensen die aangeeft dat hybride werken mogelijk is, geeft bijna 66% aan dat dit waarschijnlijk blijvend is. Dat we niet teruggaan naar een volledige werkweek op kantoor is duidelijk. 

In deze context moeten management-, wervings-, retentie- en opleidingstechnieken worden aangepast aan het nieuwe hybride model. Dit is echter een uitdaging voor veel bedrijven, vooral wat betreft het doorvoeren van deze verandering in managementteams. Hoe stuur je een hybride team goed aan? En hoe zorg je ervoor dat er iedereen een gelijk speelveld heeft? In dit artikel geeft Carolien Wesseling, HR Manager van Manutan in Nederland en België, 3 tips om dichtbij én op de hoogte van jouw team te blijven.

1. Creëer een open cultuur

In een setting waarbij niet iedereen elkaar dagelijks, face-to-face, ziet is het belangrijk dat collega’s weten dat ze elkaar kunnen benaderen en bereiken. Dat lukt alleen als er een open cultuur is binnen het bedrijf, waarin mensen zich vrij voelen om bij elkaar aan te kloppen met vragen of uitdagingen, ook wanneer collega’s verder van elkaar zijn verwijderd.

2. Investeer in digitale technologie

De integratie van digitale technologie is van fundamenteel belang geworden. Er is niets zo vervelend als een slechte wifi-verbinding of laptops die uitvallen op de verkeerde momenten. Investeer daarom als bedrijf in goede digitale technologie om het werken op afstand te vergemakkelijken. Denk hierbij ook aan het gebruiken van een Cloud waarop iedereen documenten kan uploaden en hier tegelijkertijd in kan werken.

3. Blijf communiceren

Het belangrijkste tijdens het hybride werken is dat iedereen binnen het bedrijf met elkaar blijft communiceren. De mensen die thuiswerken, zijn meestal in het nadeel ten opzichte van collega’s die op kantoor zijn. Zij zijn immers als enige virtueel aanwezig, terwijl de rest met elkaar om tafel zit. Als je een hecht team wilt opzetten, moet er blijvend worden geïnvesteerd in onderling contact. Alleen dan kan je als groep productief en effectief blijven samenwerken. Zorg bijvoorbeeld voor een vergaderstructuur waarbij iedereen evenveel spreektijd krijgt, waardoor iedereen zich betrokken en gehoord voelt.

De hybride managementstijl van Manutan

Manutan ondersteunt al haar managers met een kit voor hybride management. Deze kit geeft handvatten voor hybride management met concrete voorbeelden. Managers kunnen zo ideeën en inspiratie opdoen voor goed management en communicatie met hun teams.

Carolien Wesseling, HR Director Benelux, Germany, Nordics & East Europe, zegt over de hybride managementstijl van Manutan: “De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van nieuwe vormen van samenwerken en communiceren. Natuurlijk is de integratie van digitale technologie van fundamenteel belang, maar ook het kantoor heeft een nieuwe functie gekregen, waarbij het meer dient als plek om elkaar te inspireren en motiveren. Als bedrijf is het van belang om je werknemers goede handvatten te geven om hiermee om te gaan.”

Vorig bericht Innovatiemonitor geeft innovatieve bedrijven uit de regio een podium
Volgend artikel Bamboe heeft een thermische werking; thermostaat kan omlaag

Nu op WijGelderland