In het eerste kwartaal van 2023 verbleven er 778.000 gasten minstens één nacht in Gelderland. Dat is 24 procent meer dan een jaar eerder. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: ‘Het is mooi om te zien dat na de coronajaren de bezoeker nog steeds goed de weg naar onze mooie provincie weet te vinden en het aanbod aan dagattracties, cultuur, erfgoed, horeca en verblijfsaccommodaties waardeert.’
De forse stijging van het aantal verblijfsgasten heeft te maken met de coronamaatregelen die een jaar eerder nog van kracht waren, waardoor er minder bezoek mogelijk was. Zo mochten restaurants, concertzalen en theaters pas vanaf 26 januari 2022 weer tot tien uur ’s avonds de deuren openen.
Groeitrend
Toch is er over de gehele linie een groeitrend op te merken: het aantal verblijfsgasten steeg namelijk licht met 6 procent ten opzichte van 2019, het pre-coronajaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dijkema: ‘De Nederlander heeft het eigen land (opnieuw) gevonden als een aantrekkelijke bestemming voor een of meerdere dagen. Onze verwachting is dat de komende jaren het binnenlands toerisme toeneemt. Ook gezien de noodzaak om duurzamer vakantie te vieren door bijvoorbeeld minder te vliegen. Daar is – mits voldoende verspreid in tijd over de provincie – ook voldoende ruimte voor.’
Stijging buitenlands bezoek
De Nederlandse verblijfsgasten keerden na het voorjaar van 2020 al snel terug. Dit geldt echter niet voor de buitenlandse bezoeker. In het eerste kwartaal kwamen er 91.000 gasten uit het buitenland. Dat is weliswaar 65 procent meer dan vorig jaar, maar nog altijd 19 procent minder dan 2019.
Attracties weer populair
Behalve het verblijfstoerisme nam ook het dagbezoek toe. Met name attracties waren populair: het aantal bezoekers steeg hier met maar liefst 58 procent, zo blijkt uit cijfers van de Visitor Data Monitor van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Bezoekjes aan stads- of dorpscentra sprongen eruit met 23 procent. Daarbij moet wel een kanttekening worden geplaatst; de stijging is vooral in januari op te merken, in februari en maart is een kleine daling te zien. Wat ook te maken heeft met de coronamaatregelen van een jaar eerder. ‘Onze Visitor Data Monitor levert een schat aan informatie rondom het recreatiegedrag van bezoekers. Deze gebruiken we om onze marketingcommunicatie nog beter op recreanten af te stemmen en spreiding van het bezoek te bevorderen. Een mooi voorbeeld van dat laatste is de in Coronatijd gelanceerde Drukteradar: daarmee kan je als bezoeker zien wanneer en waar het in onze regio rustig of druk is en daar je bezoek op afstemmen. Deze Drukteradar heeft inmiddels een vaste plek op onze websites en wordt goed gebruikt door bezoekers’
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl