Het gezondheidscentrum Centro Médico Alfaz heeft na een proefperiode besloten definitief meer in te zetten op online zorg binnen de kliniek. De zorgorganisatie geeft aan de komende jaren de inzet van e-health te willen uitbouwen om zo patiënten beter te kunnen faciliteren. De kliniek is de eerste zorgpartij in Spanje die samenwerkt met het Nederlandse Webcamconsult, dat al langer internationaal opereert.
Implementatie digitale zorg gaat stap voor stap
Dylan van Zomeren van Centro Médico Alfaz is betrokken geweest bij de implementatie van het online zorgplatform: “Wij hebben al eerder geprobeerd digitale zorg te implementeren, maar dat kwam toen niet van de grond. Dit keer hebben wij meer focus aangebracht tijdens de beginfase en alle kennis intern overgedragen, en het gaat prima. Iedereen moest even wennen, maar nu beginnen wij en onze patiënten hier de vruchten van te plukken. Wij voeren kleine chirurgische behandelingen uit en zijn nu bijvoorbeeld bezig met het optimaliseren van het anamneseformulier binnen Webcamconsult. Wij willen patiënten niet overvragen. Ook streven wij ernaar dat onze patiënten zelf afspraken kunnen inboeken via het systeem. Maar we doen het stap voor stap, zodat onze medewerkers en de zorgvragers kunnen wennen.”
Trots op samenwerking
Dokter Karim geeft aan dat Centro Médico Alfaz trots is op de stap richting het aanbieden van online zorg. Het is de eerste zorgorganisatie in Spanje die met Webcamconsult werkt. De arts merkt op dat er bij veel organisaties sprake is van koudwatervrees: “Online spreekuren moeten gewoon worden binnen onze kliniek, dat is onze wens. Alle digitale consulten via Webcamconsult gingen goed. Wat voor ons ook heel belangrijk is, is de veiligheid van het platform. We hebben te maken met privacygevoelige informatie, en bij Webcamconsult is dat goed geregeld, mede doordat ze NEN 7510 en ISO 27001 gecertificeerd zijn.”
Medewerkers moesten drempel over
Het duurde lang voordat de zorgorganisatie uit Alicante de beslissing nam om het online zorgplatform van Webcamconsult in gebruik te nemen. Dokter Karim hierover: “Onze medewerkers die ermee moesten gaan werken waren over het algemeen al wat ouder, en wij merkten dat er bij hen een drempel was. Hetzelfde gold ook voor mij. Maar omdat ik zowel in Nederland als Spanje werkzaam ben, was het handig om de intakegesprekken bijvoorbeeld online te doen. Dylan heeft ons geholpen bij de eerste gesprekken met patiënten en hoe het werkt, en nu werken wij er volop mee en naar tevredenheid. Vanzelfsprekend is dit voor onze patiënten ook een hele fijne oplossing.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl