Nieuws

Obstakels op de weg voor meer veiligheid

Als verkeersborden niet meer helpen, worden er in bebouwde omgeving verkeersdrempels geplaatst.


De ophogingen zijn een effectief middel om het wegverkeer te dwingen om de snelheid te matigen. In veel straten met drempels is de maximale snelheid 30 kilometer per uur.

Zorg voor een veilige omgeving
Het is allemaal gedaan om de veiligheid te bevorderen. De maatregel is eigenlijk een correctie op een eerder ontworpen verkeerssituatie. Achteraf blijkt dat het verkeer te snel rijdt waardoor snelheid remmende maatregelen nodig zijn. Naast verkeersdrempels zijn er ook andere manieren, zoals versmallingen en fileparkeervlakken die op verschillende zijden van de weg liggen. Worden de parkeerplekken gebruikt dan dienen de geparkeerde auto’s als obstakel. Het zorgt ervoor dat de snelheid in een woonstraat wordt gereduceerd.

Verticale snelheidsremmer
Een verkeersdrempel is een verticale snelheidsremmer. De hoogte van de drempel verschilt per situatie. Er zijn echter geen wettelijke eisen waaraan een verkeersdrempel aan moet voldoen. Het kenniscentrum CROW adviseert een hoogte van 8 centimeter. Toch liggen er in vele straten drempels met een hoogte van 12 centimeter. De hoge drempels worden veel geplaatst bij voetgangersoversteekplaatsen. Naast de hoogte is ook de op- en afrit bepalend.

Nadelen zijn trillingen en geluidsoverlast
Toch hebben verkeersdrempels ook nadelen. Het zorgt voor trillingen, geluidsoverlast door het remmen en optrekken en meer luchtvervuiling. Dit geldt met name voor vrachtverkeer en bussen. Naast drempels zijn er plateaus die worden geplaatst bij kruispunten. Nederland heeft veruit de meeste drempels in vergelijking met andere Europese landen. Ze variëren in vorm zoals bollende cirkels die op paddenstoelen lijken, ‘kussentjes’ en ‘kattenruggen’. Het aanleggen van een verkeersdrempel volgens de richtlijnen van het CROW kost zo’n 10.000 euro.

Een nieuw ontwikkeld fenomeen om hard rijden tegen te gaan is een put in plaats van een drempel. Met gebruikmaking van radar zakt een in de weg geplaatste plaat zo’n 6 centimeter als een automobilist te hard rijdt. In Nederland is deze snelheidsmaatregel nog niet toegepast.

Vorig bericht EuroParcs beëindigt aankoopprocedure jachthaven Hermenzeil
Volgend artikel Woonshoppen in het Gelderse Nijkerk? Hier moet je zijn!

Nu op WijGelderland