Innovatie

Sociaal innoveren: hoe doe je dat?

Sociale innovatie maakt medewerkers wendbaar en weerbaar

Sociaal innoveren: hoe doe je dat?

Arnhem, Nijmegen,
De wereld verandert snel door digitalisering, robotisering en andere innovaties. Maar technische vernieuwing kan niet zonder sociale vernieuwing. Door slim samenwerken en talent beter te benutten wordt het beste uit de mens gehaald.

Maar hoe doe je dat, sociaal innoveren? Waar begin je en wat zijn de valkuilen? Dat is terug te vinden in het handboek ‘Future of Work’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Sociale innovatie

Bij innovatie denken veel mensen snel aan technologische innovatie, maar we hebben sociale innovatie nodig om dit te laten werken. Sterker nog: het innovatiesucces van ondernemingen wordt zelfs voor 75% bepaald door sociale innovatie. Door slimmer (samen)werken en het werk beter te organiseren, halen medewerkers het beste uit zichzelf. En daarin blijven ze leren en ontwikkelen. Sociaal innovatieve bedrijven zijn dan ook succesvoller én productiever.

Vaardigheden van deze tijd

Voorbeelden van sociale innovatie zijn werken in zelfsturende teams, visionair leiderschap stimuleren en talent ontwikkelen. Ook verzamelplaatsen opzetten waar medewerkers elkaar ontmoeten en samenwerken valt onder sociale innovatie. En ook bijvoorbeeld het trainen van de ‘21st century skills’ van medewerkers. Nieuwe technieken vragen immers om nieuwe vaardigheden.

Tips, tools en goede voorbeelden

Maar hoe doe je dat, sociaal innoveren? Waar begin je en wat zijn de valkuilen? Dat is te lezen in het handboek ‘Future of Work’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Hierin staan tips, tools en goede voorbeelden. Meerdere auteurs leverden een bijdrage aan het handboek. Het verscheen onder redactie van dr. Sarah Detaille en prof. Dr. Annet de Lange, beiden verbonden aan het lectoraat Human Resource Management van de HAN.

Innovatie is mensenwerk

Op 7 april 2022 nam gedeputeerde Peter Kerris het handboek in ontvangst. Provincie Gelderland daagt werkgevers uit meer te investeren in sociale innovatie.

Peter Kerris: “Innovatie is mensenwerk. Sociale innovatie maakt medewerkers wendbaar en weerbaar. De COVID-19-crisis laat zien hoe belangrijk het is flexibel om te kunnen gaan met veranderende omstandigheden. Het handboek laat zien hoe je dat kunt doen.”

Het handboek Future of Work is te vinden op de website van Managementboek.

Vorig bericht Mr. Butler innoveert op bijzondere wijze bezorgbranche
Volgend artikel CarProf van Haarlem & Fischer klaar voor de toekomst

Nu op WijGelderland