Lancering

Stichting AVG lanceert AVG OK-vignet

Vignet geeft vertrouwen over omgang met persoonlijke gegevens

Stichting AVG lanceert AVG OK-vignet

Gorinchem,
Stichting AVG lanceert het AVG OK-vignet. Dit vignet geeft consumenten, bedrijven, medewerkers, klanten en leden het vertrouwen dat er goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens.

Het aantal meldingen van datalekken bij Autoriteit Persoonsgegevens (AP) benadrukt de noodzaak. In 2021 werden er 25.000 lekken gemeld. Dat is opmerkelijk want er is immers steeds meer bekendheid over de risico’s rond privacy, en consumenten hechten er belang aan dat hun persoonlijke gegevens goed zijn beschermd. Toch zijn er bijna 19 duizend klachten van burgers bij AP ingediend over organisaties die hun privacy schenden, waarvan 774 internationale klachten.

Omdat er geen algemeen keurmerk of certificaat omtrent privacy vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens bestaat, is de Stichting AVG hierop ingesprongen. “Mensen willen ervan uit kunnen gaan dat organisaties zorgvuldig omgaan met hun gegevens”, aldus Maarten Roelfs van Stichting AVG. “Helaas zijn er in Nederland nog veel bedrijven die hun AVG niet op orde hebben. Ons vignet is in het leven geroepen voor bedrijven die wél aan de wetgeving voldoen; zij kunnen met het vignet op hun website aantonen dat ze privacy serieus nemen en dat ze er tijd en middelen in investeren. Het is nadrukkelijk geen AVG-certificaat, maar wat ons betreft een voorloper op een officieel keurmerk vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens.”

Succesvolle pilot met reisbrancheorganisatie ANVR

Stichting AVG werkt samen met 180 branche- en beroepsverenigingen die tegemoet kunnen komen aan de wens van duidelijkheid en transparantie. Stichting AVG lanceert AVG OK-vignet. Een pilot met onder andere reisbrancheorganisatie ANVR bewijst dat er veel behoefte is aan een ‘keurmerk’. ANVR omarmt het vignet dan ook. “ANVR-bedrijven zijn reisorganisaties die heel zorgvuldig met veel belangrijke persoonsgegevens omgaan. Wij zijn daarom blij met het AVG OK-vignet, zodat onze leden dat ook op objectieve wijze kenbaar kunnen maken aan hun klanten,” aldus Frank Radstake, verantwoordelijk voor Consumentenzaken bij ANVR.

Stichting AVG is houder van het vignet en voert checks uit ter controle, om na te gaan of de aanvrager voldoet. Na een ‘OK’ krijgen ze het vignet van de Stichting AVG. De gebruikers van AVG-programma.nl komen als eerste in aanmerking voor het vignet. Stichting AVG werkt daarnaast graag samen met andere marktpartijen, om de privacy ook bij andere aanbieders buiten het programma op orde te krijgen.

Vorig bericht Overheid moet tekort aan technici terugdringen
Volgend artikel Dienstverlener EIFFEL neemt Balance & TASK over

Nu op WijGelderland