Alkmaar,
Het was oktober 2019 toen Mano in gesprek kwam met vennoten Marc en Hans van toen nog Your Accountants & Adviseurs. Een traditioneel en uitvoerend accountantskantoor waar met de proactieve houding van Mano veel verandering in kwam. Niet alleen kwam er een stukje dienstverlening bij richting de klant, ook sloten zich nóg twee nieuwe partners aan. Your AA werd al snel Your Adviesgroep. Met diensten als financiële planning, HR-advies, maar ook hypotheken en verzekeringen ging het bedrijf van traditioneel accountantskantoor naar totaal advieskantoor. We spraken Mano Schuitmaker, partner sinds 2019, over de veranderingen binnen Your Adviesgroep.
Het zijn roerige tijden op financieel gebied. Niet alleen voor consumenten, ook voor bedrijven. Wat merken jullie hiervan?
“Tijdens corona hebben we onze aanpak veranderd. Vanuit de overheid kwam de NOW-regeling, de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. We zijn daar direct ingedoken en hebben gekeken naar hoe het in elkaar zit. Vervolgens zijn we op onze klanten afgestapt en hebben we ze hier proactief in begeleid. Omdat het zo’n bijzondere en extreme periode was, hebben we uren wél opgeschreven, maar pas later gefactureerd. In sommige gevallen hebben we ook uren weggestreept om onze klanten tegemoet te komen. Dat heeft enorm veel goodwill bij klanten gecreëerd. Nu de bedrijven van onze klanten weer redelijke business as usual hebben en bezig zijn met het afbetalen van de coronaschulden zitten we met de huidige financiële situatie. Voor sommige is dit tweede scenario wat hen de das omdoet. Zij zullen het zonder onze hulp niet redden. Daarom zijn we nu veel bezig om coulance van de Belastingdienst te krijgen. Doordat we tegenwoordig geautomatiseerde data hebben en dit kunnen aanleveren, maken we een goede kans om bijvoorbeeld uitstel te krijgen.”
Je vertelt dat jullie tijdens de pandemie een proactieve houding hebben aangenomen, dit pakt voor jullie ook nu nog goed uit. Hebben jullie ook negatieve gevolgen gemerkt van de economische crisis?
“Eigenlijk is het vooral positief. We zijn de afgelopen jaren gegroeid en dat komt vooral doordat we onze klanten op een andere manier gingen benaderen. Als je anders gaat denken, vanuit de klant, dan kun je in de behoefte van de klant voorzien. En niet alleen qua klantenbestand zijn we gegroeid, ook in aantal personeel. Nadat ik me had aangesloten, kwamen er nog twee partners bij. Vervolgens zijn we verder gegroeid en zitten we nu met zo’n 20 mensen op kantoor. We werden zelfs zo groot dat we moesten verhuizen! Het nieuwe kantoor van Your Adviesgroep zit tegenover het oude kantoor. En we blijven uitbreiden: ook nu zijn we nog op zoek naar nieuw personeel.”
Sinds jullie van traditioneel accountantskantoor doorgegroeid zijn naar totaal advieskantoor, hebben jullie ook nieuwe diensten toegevoegd. Hoe heeft dat uitgepakt?
“We bedienen klanten nu niet alleen maar zakelijk, maar ook privé. Zo is er de nieuwe dienst estate planning, ook wel erfrechtplanning genoemd. Samen met de klant kijken we hoe de nalatenschap eruitziet. We kunnen iemand rekenkundig laten overlijden om zo te zien wat er gebeurt met het vermogen wanneer iemand komt te overlijden. Dus, wat staat er nu in het erfrecht en hoe pakt dat uit. Het komt voor dat het door een andere partij, de notaris, niet goed wordt overgenomen en het dan anders uitpakt dan gewenst. Dit willen wij voorkomen. Dat doen we door het hele adviestraject door te nemen en uit te schrijven. Dat sturen we dan door naar een notaris waarmee we bekend zijn. Op deze manier weten beide partijen dat het advies correct wordt opgenomen in het testament en de klant hier baat bij heeft. Om deze dienst te kunnen verlenen, hebben een andere partner, Michelle Feenstra, en ik hiervoor een opleiding gevolgd en zijn we ook aangesloten bij het register estate planners om dit uit te kunnen voeren.”
Your Adviesgroep heeft wat goede periodes achter de rug. Hoe denken jullie dat het de komende tijd voor Your Adviesgroep zal gaan?
“Ik voorzie verdere groei. Zo komen er in april en juli nog twee collega’s bij. Ook zullen we verder professionaliseren. Veel van het werk wordt geautomatiseerd en daar moeten we op inspelen. Je hebt natuurlijk nog steeds kennis van zaken nodig en je moet het kunnen uitvoeren, maar veel wordt ook overgenomen door automatisering. Maar wat niet door automatisering overgenomen kan worden, is het luisteren naar de klant. Dat willen we ook doorgeven aan bijvoorbeeld stagiairs die hier meelopen. We nemen deze studenten ook altijd op in de telefoondienst. Neem het telefoontje maar aan: het maakt niet uit als je het antwoord niet weet, maar luister naar de klant.”
Heb je nog een tip voor de ondernemer om deze tijd zo goed mogelijk door te komen?
“Zorg voor een nulmeting. Dat kan in drie stappen: Waar sta je? Waar wil je heen? Hoe kom je daar? Vaak weten mensen wel waar ze heen willen, maar niet waar ze staan. Dan is het ook lastig om ergens te komen. Vergelijk het maar met een plattegrond. Als je je vertrekpunt niet kent, dan weet je ook niet hoe je naar die ene plek moet komen. Je hebt een beginpunt nodig, een nulmeting. Dus breng in kaart waar je nu staat door middel van een financiële meting.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl